Öja hembygdsförening vårmöte 2010

Öja hembygdsförening höll sitt stadgeenliga vårmöte söndagskvällen den 21 mars 2010 kl 17.00 i hembygdsgården på Tjäru. Ett dussintal medlemmar var närvarande. Ordföranden Leif Sundfors hälsade mötesdeltagarna välkomna och konstaterade att mötet var lagligt sammankallat och beslutför. Ärendena på föredragningslistan avklarades punkt för punkt. Som mötessekreterare fungerade Peter Granqvist och till protokolljusterare utsågs Fjalar Åkerblom och Anders Nyberg. Verksamhetsberättelsen som presenterades av sekreteraren och bokslutet av kassören, fick grönt ljus. Alla redovisningsskyldiga beviljades ansvarsfrihet. Vårmötet beslöt också att styrelsen utser en representant till FSH:s årsmöte vid behov.

Under paragrafen övriga ärenden redogjorde Leif Sundfors om renoveringsplanerna för hembygdsgården. Närmast då det s.k. historiska rummet som skall upprustas. Tore Boström har redan vidtalats för arbetet, likaså har N-E Stenman kontaktats och en grundplåt från Finlands Hembygdsförbund på 4000 euro har erhållits. Även ytterfönstren skall målas och ändfönstren spröjsas.

- Anders Nyberg frågade om målandet av Knifsund skola och fick till svar att inget ännu gjorts.

- Bjarne Sundfors redogjorde om korsun och fiskarmuseets framtid.

Mötet avslutades kl 19.00 med kaffe och dopp.