Minnesstenen över Kajsa Greta avtäcktes i Öja

I ett härligt sommarväder avtäcktes på lördagen minnesstenen över barnmorskan Kajsa Greta Näcksund-Sundfors på Näcksund i Öja. Över etthundra personer från Öja och den omkringliggande nejden hedrade evenemanget med sin närvaro. Hembygdsföreningens ordförande Leif Sundfors hälsade välkommen varefter man sjöng Den blomstertid nu kommer. Kaj Kulla blåste en fanfar och Bjarne Sundfors höll avtäckningstalet som i korthet berörde Kajsa Greta och minnesstenen. Marskalken Carola Hästbacka, barnmorska även hon, lät täckelset falla medan Sally Sweins lade ner en blomsterbukett och Christina Lillhonga läste två välvalda dikter. En diger presentation av Kajsa Gretas liv och arbete föredrogs av Monica Röberg. Barbro Österberg presenterade barnmorskeväskan och tackade arrangörerna för festen. Modersmålets sång satte punkt för den officiella delen och festdeltagarna sökte sig till kaffebordet och skuggan undan den stekheta solen. Nämnas kan att de som medverkade i programmet var barnbarn eller barnbarnsbarn till Kajsa Greta.