Vårmötet 2009

Öja hembygdsförening höll sitt stadgeenliga vårmöte onsdagskvällen den 25 mars i hembygdsgården på Tjäru. Ett dussintal medlemmar var närvarande. Ordföranden Leif Sundfors hälsade mötesdeltagarna välkomna och ärendena på föredragningslistan avklarades i rask takt. Som mötessekreterare fungerade Peter Granqvist och till protokolljusterare utsågs Max Tjäru och Fritz Kortell. Verksamhetsberättelsen och bokslutet fick godkänt av mötet så ingen fick latläxa.
Bjarne Sundfors redogjorde över det arbete som hittills gjorts för arrangerandet av Finlands Svenska Hembygdsförbunds årskonferens som hålls i Karleby den 12-13 september. Det mesta har redan gjorts och arrangörsgruppen har fått idel beröm av FSH redan i detta skede. Bjarne berättade också i korthet om programmet vid avtäckandet av minnesstenen över barnmorskan Kajsa Greta Näcksund-Sundfors som äger rum i sommar.
Från verksamhetsberättelsen kan nämnas att minnesstenen på Tjäru över Öja skyddskår, lottorna och soldatgossarna avtäcktes lördagen den 7 juni i ett vackert försommarväder. Bjarne Sundfors höll hälsnings- och avtäckningstalet, Inga Nykvist läste en dikt och Kaj Kulla stod för musiken. Som marskalker fungerade Åke Nykvist, Karin Svenfors och Rainer Boström. En överraskande stor uppslutning, nästan 100 personer övervarade händelsen som avslutades med kaffe i hembygdsgården. Hembygdsfesten hölls söndagen den 20 juli i ett strålande sensommarväder. Festtalet hölls av folktingssekreteraren Stefan Svenfors. Programmet bestod av sång och musik med Åkören samt andakt med församlingspastor Peter Silverberg. Programmet bestod även av bildfrågesport, allsång och lotteri. Även vid denna fest deltog ett hundratal personer, bland dem ett antal inbjudna från Ullånger. En höstvandringsdag efter Knifsund vandringsled hölls på senhösten. Brasa med korvgrillning fanns vid Långviken men det regniga vädret förstörde den dagen. Pidrospelandet i Knifsund folkskola har också lockat intresserade på måndagskvällarna.