Öja hembygdsförenings höstmöte 2010

Öja hembygdsförening höll sitt stadgeenliga höstmöte (valmöte) söndagskvällen den 7 november 2010 i hembygdsgården på Tjäru. Ett dussintal medlemmar var närvarande. Ordföranden Leif Sundfors hälsade mötesdeltagarna välkomna och ärendena på föredragningslistan avklarades i rask takt. Som mötessekreterare fungerade Peter Granqvist och till protokolljusterare utsågs Sonja Björkskog och Fjalar Åkerblom. Verksamhetsplanen och budgeten för år 2011 presenterades och godkändes efter några genmälen.

Vid punkten eluppvärmning på 3000 € meddelade Bjarne Sundfors att han har kontaktat stadsdirektör Antti Isotalus och bett om att staden kunde stå för elförbrukningen i hembygdsgården framöver. Önskemål framfördes även att hembygdsgården skulle marknadsföras synligare framöver.

Medlemsavgiften är fortsättningsvis 6 € per medlem.

Leif Sundfors återvaldes till föreningens ordförande.

Styrelsemedlemmarna Fjalar Åkerblom, Peter Granqvist, Yvonne Jakobsen och Sonja Björkskog som var i tur att avgå, återvaldes. Övriga i styrelsen är Gun-Maj Åkerblom, Sven-Erik Sundström, Marko Aarnio,

Max Tjäru samt hedersordföranden Bjarne Sundfors.

Vänortskommitten som består av Kurt Åkerblom (ordf.) Gun-Inger Björk och Bjarne Sundfors återvaldes.

Till revisorer valdes Bjarne Sundfors och Anders Nyberg med Carola Hästbacka som suppleant.

Tillvägagångssättet att sammankalla föreningens möten togs upp till diskussion. Beslöts att fortsättningsvis annonsera gratis i föreningsspalten men också att sekreteraren skickar sms till varje styrelsemedlem i god tid.

- Under punkten övriga ärenden föreslog Bjarne Sundfors en stadgeändring så att vår- och höstmöten ersätts med ett enda årsmöte som bör hållas före utgången av mars månad. Sitt förslag motiverade han med att han tror att ett flertal föreningsmedlemmar ställer upp vid ett enda årsmöte än vad som nu är. Styrelsen gavs i uppdrag att göra en ändring i stadgan som skall presenteras vid vårmötet 2011.

- Fritz Kortell undrade om hur långt arbetet framskridit med Karleby hembygdsbok och i synnerhet Öja-delen som handlar om tiden från tidigt sextiotal tills i dag. Ingen kunde svara på frågan men man beslöt att ta kontakt med Bernhard Åström som håller på med projektet och be honom presentera öja-delen för hembygdsföreningen innan den går i tryck, om så är möjligt.

- Bjarne Sundfors har sänt en minnesadress till Dan Sjödins anhöriga i Sverige. Sjödin avled 77 år och var son till A T Sjödin som var en av pionjärerna i fadderortsverksamheten mellan Öja och Ullånger.

- Journalisten och författaren Eric Björklund från Sverige håller ett anförande om Kvarken- och Petsamotrafiken under kriget lördagen den 13 november kl 14.00 i hembygdsgården. Beslöts att annonsera i föreningsspalten i ÖT och skriva en ”blänkare” i samma tidning. pst