Vårmötet 2008

Öja hembygdsförening höll sitt stadgeenliga vårmöte på söndagskvällen den 16 mars i hembygdsgården på Tjäru. Ett femtontal medlemmar var närvarande. Ordföranden Leif Sundfors hälsade mötesdeltagarna välkomna och ärendena på föredragningslistan avklarades i rask takt. Som mötessekreterare fungerade Peter Granqvist och till protokolljusterare utsågs Fjalar Åkerblom och Bengt Kronqvist. Vårmötet utsåg Bjarne Sundfors som föreningens representant vid FSH:s årsmöte i sommar som hålls i Kronoby. Verksamhetsberättelsen och bokslutet fick godkänt av mötet.
Ur verksamhetsberättelsen kan bl.a. nämnas att en gammal lada har köpts av Kurt Backa som plockades ner, flyttades och återuppbyggdes invid hembygdsgården på talkon av föreningsmedlemmar och att hembygdsgården har fått nya sociala utrymmen med VC och storstugan och tamburen har värmeisolerats. Tore Boström var ansvarig för byggandet.
Styrelsemedlemmar har deltagit i en foto- och arkiveringskurs och på en informationsdag om hemsidor. Hembygdsföreningen har också fått en egen hemsida på Internet, som är under uppbyggnad. Ansvarig för den är
Marko Aarnio. Likaså har en Internet-anslutning kopplats till hembygdsgården.
Försvarsgillet resa till Dragsvik i fjol lockade ett antal öjabor. Leif och Bjarne Sundfors överräckte hembygdsföreningens bordstandard till garnisionen. Öja kommuns vapen överräcktes också åt Kronoby kommun med anledning av att kommunen fyllde 400 år den 17 juli. En fortsättning på Öja kommuns historia, som ingår i Karleby kommuns historia, håller också på att färdigställas av Bernhard Åström, medan hembygds- och släktforskning har hållits i hembygdsgården under hösten och våren.
En allsångskväll hölls den 18 juli med sång och musik, pilkastning, lotteri och servering. Åkören samt Kaj
Kulla och Andreas Björk stod för musiken medan Magi Kulla var programledare. Samtidigt antogs två nya
hedersmedlemmar i föreningen, Nils-Erik Stenman och Eila Pohjonen. Leif Sundfors tilldelades Finlands svenska
hembygdsförbunds hedersplakett i guld och Fritz Kortell, Rolf Kulla, Gunborg Backman och Peter
Granqvist detsamma i silver. Bjarne Sundfors skötte om utdelningen.
Öja hembygdsförening har tagit initiativ till att Finlands Svenska Hembygdsförbund skall hålla sin kongress
i Karleby hösten 2009. Bjarne och Leif Sundfors sammankallade övriga hembygdsföreningar i
karlebynejden till ett möte i Nedervetil där initiativet presenterades och mottogs positivt. Förberedelserna
har redan kommit i gång. Stefan Svenfors ordnade så att Öja skyddskårs blåsinstrument kom i hembygdsföreningens ägo och Fritz Kortell har sammanställt en bok i ord och bild om Öja hornorkester. Ett exemplar skänkte han till hembygdsföreningen.
Under paragrafen övriga ärenden diskuterades ett och annat. Ett eventuellt vänortsbesök från Ullånger planeras men den saken klarnar senare i vår. Eftersom Öja byaråd höll sitt årsmöte samtidigt så kom förslaget om att gemensamt på talko måla Knifsund skola i sommar. Saken skall ytterligare utredas.