Öja hembygdsförening ordnade allsångskväll

Hade tisdagsvädret fått fortsätta ännu på onsdagskvällen hade den lyckade allsångskvällen i hembygdsgården i Öja den 18 juli 2007 lockat ännu fler deltagare. Nu blev man tvungen att sjunga inomhus trots högsommar, men ett åttiotal sångglada ställde ändå upp så att det blev riktigt trångt i storstugan.

Hembygdsföreningens ordförande Leif Sundfors hälsade välkommen och programledaren Magi Kulla tog vid. Den lokala sångkören Å`kören inledde med ett par sånger och allsången under ledning av Kurt Åkerblom kom i gång, ackompanjerad av Kaj Kulla och Andreas Björk. Efter ett par sånger tog föreningens hedersordförande Bjarne Sundfors till orda. Han presenterade de två nya hedersmedlemmarna Eila Pohjonen och Nils-Erik Stenman. Båda två har under många år hjälpt Öja hembygdsförening i mångt och mycket, så det var två välmotiverade personer som förärades ett hedersmedlemsskap. Samtidigt fick föreningens ordförande Leif Sundfors Finlands svenska hembygdsförbunds förtjänsttecken i guld för lång och trogen tjänst medan samma förbunds förtjänsttecken i silver med samma motivering, gavs åt Gunborg Backman, Fritz Kortell, Rolf Kulla och Peter Granqvist.

Därefter följde en längre paus med kaffe, saft och tilltugg. Under pausen fick den som var intresserad av pilkastning visa vad han kunde. Vid sluträkningen visade sig föreningens ordförande vara träffsäkrast och segrade. Även lotteriförsäljningen gick på högvarv.

Å`kören inledde programmet efter pausen med några sånger varefter allsången igen kom i gång. Några av de sånger man sjöng var; Jungman Jansson, Dagny, Båklandets vackra Maja och Vem kan segla för utan vind m. fl. Huvudvinsten i lotteriet vanns av Eva Holm, medan Sonja Björkskog och Gun Granqvist-Lundström fick var sitt tröstepris. Ett antal allsånger följde och sista sången blev Kurt Svenfors komposition Hembygd. Avslutningsvis fick kaffekockarna och arrangörerna sitt tack för arrangemanget liksom alla deltagarna i den trivsamma allsångskvällen.