Hembygdsföreningens årsmöte 2007

Öja hembygdsförening höll sitt stadgeenliga höstmöte (årsmöte) söndagskvällen den 25 november 2007 i hembygdsgården på Tjäru. Ett tjugotal medlemmar var närvarande. Ordföranden Leif Sundfors   hälsade mötesdeltagarna välkomna och ärendena på föredragningslistan avklarades i rask takt. Som mötessekreterare fungerade Gun-Maj Åkerblom och till protokolljusterare utsågs Fjalar Åkerblom och Rolf Kulla. Verksamhetsplanen och budgeten för nästa år fick grönt ljus och medlemsavgiften blev oförändrad, d.v.s. 5 € per medlem.

Leif Sundfors återvaldes som ordförande och styrelsen består av Fjalar Åkerblom, viceordförande, Sonja Björkskog, kassör, Gun-Maj Åkerblom, Peter Granqvist, Sven-Erik Sundström, Marko Aarnio, Yvonne Jakobsen och Max Tjäru, som blev ny medlem efter Rolf Kulla som var i tur att avgå. Sekreterarposten förblev ännu obesatt men den saken klarnar vid nästa styrelsesammanträde. I vänortskommitten fortsätter Kurt Åkerblom som ordförande samt Bjarne Sundfors och Gun-Inger Björk. Till revisorer valdes Fritz Kortell och Bjarne Sundfors medan Anders Nyberg är suppleant.

Ur verksamhetsplanen kan nämnas att renoveringen och upprustningen av hemygdsgården fortsätter liksom fotografering och arkivering av gamla föremål. Den nya hemsidan kompletteras kontinuerligt, så även bygde- och släktforskningen. Traditionell vårstädning vid hembygdsgården blir det förstås och en hembygdsfest skall hållas nångång i slutet av juli inkommande sommar. Å`körens verksamhet ingår också i verksamhetsplanen. Under övriga ärenden kan nämnas Anders Nybergs förslag om att hembygdsföreningen kunde ta kontakt med ungdomsföreningen för att utröna någon form av samarbete, vilket mötet ställde sig positivt till. Det är ju därifrån som de framtida föreningsmedlemmarna skall komma. Likaså föreslog Bjarne Sundfors att man kunde kontakta Öja byaråd för att få igång dess verksamhet i någon form. Hembygdsföreningen skall ta kontakt med  båda dessa föreningar i början av nästa år.

Bjarne Sundfors föreslog att hembygdsföreningen låter upprätta en minnessten med plakett vid den plats där Öja skyddskårshus en gång stod, d.v.s. i närheten av hembygdsgården. Förslaget togs med i verksamhetsplanen och verkställs i vår. Fritz Kortell har gjort ett innehållsrikt häfte med text och bilder över Öja hornorkester och dess historia. Han skänkte ett exemplar till hembygdsföreningen som mottogs med tacksamhet. Kvällen började och slutade med kaffe och dopp.