Hembygdsfest i Öja sommaren 2008

Sommaren visade sin bästa sida då Öja hembygdsförening höll sin hembygdsfest i söndags. Solen sken och det var varmt så att festpubliken kunde sitta ute och njuta av det fina vädret. Mot slutet av festen hade vinden vänt så att en fläktande nordanvind svalkade utan att kännas kall.

Hembygdsföreningens hedersordförande Bjarne Sundfors hälsade den nästan hundratals närvarande festpubliken välkommen med ett innehållsrikt hälsningstal och han riktade sig särskilt till de gäster från Öjas vänort Ullånger i Sverige som hade inbjudits. Efter det följde en friluftsandakt med predikan av församlingspastor Peter Silverberg. Ett antal välkända psalmer sjöngs och vid orgeln satt kantor Lars-Erik Ahlskog.
En längre paus där det bjöds på kaffe, saft med jordgubbstårta och piroger med äggfyllning stod på programmet och festdeltagarna satt ute i det fria och passade på att njuta och umgås. Inne i hembygdsgården fans det tolv förstorade gamla fotografier med motiv från Öja och det gällde att tippa rätt av de tre alternativ som fanns för varje bild. Den som hade flest rätt var Rolf Kulla som belönades med en Öja-tröja.
Programmet fortsatte med några sånger av Å`kören ackompanjerad av Kaj Kulla och Andreas Björk. Dagens festtalare folktingssekreteraren, bygdens son Stefan Svenfors berörde i sitt festtal flera sektorer såsom; vår identitet, svenska språkets framtid i förvaltningen, regionindelningen och hembygdens betydelse. Svenfors hoppades bl.a. att Karleby vänder sig söderut i det framtida samarbetet i regionen och han poängterade hur viktig hembygdskänslan och det svenska språket är för en och var i vår hembygd. Svenfors berörde förstås också sitt arbete i folktinget och hur det är att pendla mellan hemmet och huvudstaden, om dess för- och nackdelar. Talet var lagom långt och koncist och kryddat med humor som upskattades av publiken.
Festen fortsatte med sång av Å`kören som bl.a. sjöng Öja-valsen som är komponerad och arrangerad av Kaj Kulla. Originaltexten är av Elisabeth Eriksson, och då heter den Utö-valsen. Textbearbetad och omskriven för Öja av Kurt Åkerblom.
Eftersom ingen ville utnyttja programdelen ordet fritt sjöngs allsångerna En afton vid Mjörn, Sjösala vals och Tag mig till havet.
Programledaren Magi Kulla med sin humoristiska framtoning och klara röst tackade alla som medverkat i programmet medan hembygdsföreningens ordförande Leif Sundfors tackade å sin sida kökspersonalen och övriga funktionärer för gott arbete. Redan tidigt i våras beställde vi solsken och värme just denna dag och vår önskan har som synes blivit uppfylld av vädergudarna, sade han.