Öja hembygdsförenings höstmöte 2011

Öja hembygdsförening höll sitt stadgeenliga höstmöte (valmöte) söndagskvällen den 30 oktober 2011 i hembygdsgården på Tjäru. Ett dussintal medlemmar var närvarande. Ordföranden hälsade mötesdeltagarna välkomna och ärendena på föredragningslistan gicks igenom punkt för punkt. Bjarne Sundfors ledde ordet och som sekreterare fungerade Peter Granqvist. Till protokolljusterare utsågs Kurt Åkerblom och Max Tjäru. Verksamhetsplanen och budgeten fick efter en noggrann genomgång grönt ljus och medlemsavgiften bibehölls och är 6 € per medlem. Medlemsantalet har stigit och är nu över 200 personer.

Till ny ordförande valdes Fjalar Åkerblom som efterträder Leif Sundfors som avled i våras. Syrelsen består, efter att den konstituerat sig av: Gun-Maj Åkerblom viceordförande, Peter Granqvist sekreterare, Sonja Björkskog kassör, Sven-Erik Sundström, Yvonne Jakobsen, Max Tjäru samt nya medlemmarna Bengt Kronqvist och Matti Ojutkangas. Bjarne Sundfors deltar som hedersordförande i styrelsearbetet.

I vänortskommitten fortsätter Kurt Åkerblom som ordförande samt Bjarne Sundfors och Gun Björk. Till verksamhetsgranskare (revisorer) valdes Bjarne Sundfors och Anders Nyberg medan Carola Hästbacka är suppleant.

Ur verksamhetsplanen framgår bl.a. förnyandet av väderkvarnsvingarna, som redan påbörjats, samt förbättringsarbete i hembygdsgården och Kalvholmsstugan. Hemsidan skall kompletteras och bygde- och släktforskningen fortsätter varannan måndag liksom pidro. Traditionell vårstädning vid hembygdsgården och en hembygds- och berättarkväll, alternativ hembygdsfest skall hållas i sommar. Lakasoppan hålls i slutet av januari och väggkalendern kommer traditionellt även nästa år före julen.