Sommarhappening vid hembygdsgården i Öja 2014

I mitten av juli samlades ett nittiotal infödda, inflyttade, bofasta, utflyttade och villaboende öjabor till sommarhappening vid hembygdsgården på Tjäru. Åskmuller i bakgrunden och ett lätt sommarregn kunde inte störa den lättsamma feststämningen och den trevliga samvaron.

Under denna lättare form av hembygdsfest bjöds det nog så traditionellt på musik i alla former. Allt från lätt sommarmusik till allsång, solosång och körsång. Rune Björk och Kaj Kulla inledde på klarinett och saxofon och Kaj Kulla berättade också senare om sin kärlek till dragspelet och gav exempel på sina favoritlåtar. Eva Nordling kåserade om sin kärlek till folkdräkter vilka dock denna gång saknades i folkvimlet.

Festkommittén ledd av Kurt Åkerblom hade plockat ihop sångare som underhöll i olika konstellationer, bland annat bjöd Viktoria Björk på två solosånger ackompanjerad av sin man Andreas på gitarr. När festen led mot sitt slut flyttade en ny ”sånakono” till hembygdsgården med buller och bång och hela sitt mycket omfattande bohag. Livfullt och musikaliskt levandegjort av hembygdsföreningens miniteater under ledning av Carola Hästbacka i rollen som pigan.

Hembygdsgården stod verkligen i sin fulla prakt redo att ta emot sin nya ”invånare” eftersom föreningen under åren som gått sedan senaste hembygdsfest satsat på att med talkokraft rusta upp fasaden. Den stormskadade och smått förfallna väderkvarnen på Tjäru har också iståndsatts till ett ståtligt blickfång.

Föreningens hyreskontrakt för Knifsund skola har sagts upp och skolan tömts så under pausen kunde festpubliken inhandla gamla skolplanscher för att understöda hembygdsföreningens verksamhet och underhållet av byggnaderna. Böckerna från skolan hade samlats till en liten läshörna uppe på vinden.

Hembygdsföreningens utställningsföremål har förutom med skolmaterial även kompletterats med vapen och annat som hämtats från den förfallna korsun i Djupviken.

Under pausen förvandlades också över tjugo liter smet till plättar som avnjöts med hemlagad jordgubbssylt och vispgrädde. Trots att festpubliken ivrigt minglade och umgicks både ute och inne under pausen lät den sig väl smaka ”för he djik jämt ut som tå Nabb-Fia doppa”.

Sommarhappeningen avslutades med ”Öja, Öja, Öja hos dig är jag glad och nöjd” och öjaborna tackade talkogänget och de som gjort festen så ”lycklig” innan de drog sig hemåt.

Ingmarie Wiklund

(bildspel under)